Conferentie Pedagogie in crisissituaties 19 oktober
Oekraïne, Gaza, aardbeving in Turkije .... Of dichter bij huis: het tramincident in Utrecht, kinderen die na de corona-pandemie niet echt hun draai kunnen vinden.
Vaak wordt beweerd dat wij in deze tijd van de ene crisis in een volgende crisis terechtkomen. Van volwassenen wordt veel flexibiliteit verwacht; bij opgroeiende kinderen spelen crisissen vaak een andere rol: oorlog, natuurrampen, vluchtelingssituaties en ga zo maar door. Ingrijpende trauma’s kunnen een gezonde ontwikkeling verhinderen of bemoeilijken.
Hoe kunnen we kinderen begeleiden veerkrachtig en vredelievend te worden in een polariserende wereld?
Op 19 oktober is er een conferentie met Bernd Ruf en Barbara Schiller in Den Haag, georganiseerd door het Internationaal Hulpfonds voor Vrijescholen (IHF), BVS-Schooladvies en de International Waldorf School The Hague. De Pedagogische Sectie is er ook bij betrokken.
Tijdens deze conferentie verdiepen we onze pedagogische uitgangspunten en leren we hoe we sociale processen binnen de school, in de klas kunnen verbeteren.
Overdag is een conferentie voor leraren, pedagogen en (school-)psychologen. In de avond is er een openbare lezing van onze beide Duitse collega's in het Elisabeth Vreedehuis voor een ruimer publiek met als titel "Notfallpädagogik (crisispedagogie): is dit de pedagogie voor de toekomst?"
De bedoeling is dat deze vorm van pedagogie beter in de belangstelling raakt in Nederland, omdat er steeds meer vraag naar is. Een tweede doel is crowdfunding voor de hulpverlenende organisaties (IHF, stART en Notfallpädagogik). Daarom wordt er voor deze lezing geen entreeprijs gevraagd, maar wel een vrijwillige donatie.
Lees meer bij BVS-Schooladvies
Afbeelding: Feline Nelissen, Vrije School Den Haag VO
Deel deze pagina: