De visie van Gert Biesta op de opgroeiende mens
De vernieuwde website van de Vereniging van vrijescholen bevat ook een interview met de grenommeerde internationale pedagoog Gert Biesta, afgenomen tijdens het symposium over 100 jaar vrijeschool op 20 november 2023.
‘Het unieke inzicht van de vrijeschool is dat het kind geen ding is dat zich ontwikkelt. Maar dat het in dit onderwijs en de opvoeding draait om de nieuwe mens in de wereld aan te laten komen. Dit zodat de opgroeiende mens stevig blijft staan in deze wereld en leert zichzelf niet te verliezen.’ Na een eeuw Waldorfonderwijs spraken we met onderwijspedagoog en hoogleraar Gert Biesta. Wat moet volgens hem hetzelfde blijven of juist veranderen, en hoe ziet hij de toekomst van het vrijeschoolonderwijs?
Biesta vat de vrijeschoolonderwijs kernachtig samen in twee woorden: incarnatie en vrijheid. Waar het om gaat en dat is wat Biesta ziet als het unieke inzicht van het vrijeschoolonderwijs, is: ‘het helpen van de nieuwe mensen om echt in de wereld aan te komen, waar het leven geleid moet worden. Daar niet boven te blijven zweven en niet door de wereld te worden opgeslokt, als het ware, maar stevig te blijven staan. In deze wereld bij jezelf te blijven en te blijven begrijpen. Deze open houding naar wat die wereld van ze vraagt, is echt een inzicht van het vrijeschoolonderwijs.’
Gert Biesta (1957, Rotterdam) is verbonden aan de Maynooth University in Ierland (Public Education) en University of Edinburgh in Schotland (Educational Theory and Pedagogy). Daarnaast is hij sinds 2023 kroonlid van de Onderwijsraad, het adviesorgaan voor de overheid - én hij is auteur van diverse publicaties en veelgelezen boeken, waaronder Het Prachtige Risico van Onderwijs en Wereldgericht onderwijs.
Lees het hele interview op de website van de Vereniging van vrijescholen.
Deel deze pagina: