Header achtergrond

De Waldorf-impuls in Ecuador met een eigen kleur

Een uurtje rijden van de hoofdstad, in Conocoto begon een initiatiefgroep met de Comunidad Educativa Nina Pacha. Onder de bezielende impuls van Moíses Arcos en zijn vrouw Irene rond 2010 groeide deze school jaar na jaar. Momenteel biedt Nina Pacha onderwijs aan vanaf de kleuterleeftijd tot en met klas 12. De leerlingen worden hier ook op het eindexamen voorbereid. Dit schrijft Francis van Maris in zijn serie over vrijeschoolonderwijs in Zuid-Amerika op de website van BVS-Schooladvies.

Vanuit de actieve Nina Pacha-kern zijn sinds 2020 ook nieuwe schoolinitiatieven begonnen: in Cotacachi, in Ibarra en Cuenca. De jonge leraren die hier aan de slag gaan, nemen deel aan een opleidingstraject in Conocoto.  Begin september hebben de ervaren en jonge collega’s elkaar voor het eerst in een landelijke “Encuentro” beter leren kennen door samen te werken aan Waldorf-onderwijs.

De Waldorf-impuls heeft in Ecuador wel een eigen kleur. Meer dan in onze Europese wereld staat de  “Comunidad”, de gemeenschapszin, centraal. Er wordt samengewerkt om een vorm te vinden voor “Waldorf andina”, vrijeschoolonderwijs voor het Andes-gebied. Zij zoeken naar de spirituele basis van hun eigen cultuur; en dat sluit heel goed aan bij de spirituele basis van de antroposofie: in de verhalen die verteld worden, in het vieren van de jaarfeesten zoeken ze naar de verbinding tussen de christelijke jaarfeesten en die van de indigene cultuur.

In november wordt in de vrijescholen, net zoals in andere landen van Latijns-Amerika, Fiesta de la Luz (het feest van het licht) gevierd. Het feest gaat vooraf aan de adventsperiode, die ten tijde van de christianisering is ingevoerd. Dat doet voor ons wel vreemd aan in een land, waar jaar in jaar uit dag en nacht ongeveer even lang zijn en er geen sprake is van winter of zomer zoals wij die kennen. 

Kinderen en hun ouders vieren dit feest één avond op school. Bij dit feest komen elementen uit het Sint-Maartensfeest, Sinterklaas en de advent bij elkaar. De kinderen steken het licht in hun lantaren aan. Er wordt een pad gelopen door het donker, ieder kind met zijn eigen lichtje. En er komt nog iets bijzonders bij: het gaat ook om het schenken. De oudere kinderen en pubers geven een geschenk (een stuk speelgoed, een kledingstuk) weg aan een vreemde. Tijdens het feest belanden deze geschenken bij ander kinderen. Wat op het einde van het feest over is, wordt aan minderbedeelde kinderen of gezinnen geschonken.

Lees meer bij BVS-Schooladvies

Deel deze pagina: mail

Diversen

29 januari: Informatieavond biodynamisch imkeren met Odin. Odin-imkers Jos en...

Geef hier jouw advertentie op