Header achtergrond

Eigen ervaring van een zeventienjarige leerling op de vrijeschool

Stap binnen in de wereld van Isar, een 17-jarige leerling op de Stichtse Vrije School. Al sinds zijn peutertijd is hij thuis op de vrijeschool. In zijn eigen woorden deelt hij een dag in de bovenbouw en kijkt naar zijn persoonlijke ervaringen. Hoe is dat om elke dag samen te beginnen met een ochtendspreuk? En een vaste leerkracht en eigen lokaal te hebben in de bovenbouw? Ook deelt hij zijn enthousiasme voor het periodeschrift, en zijn favoriete vak; koorzingen, met als hoogtepunt samen optreden in Tivoli. En wat is dat nu precies, dat periodeonderwijs? Zelf vat hij het mooi samen, als ‘spelenderwijs oefenen voor later'.

Dit alles staat te lezen op de website van de Vereniging van vrijescholen. Om nog een tipje van de sluier op te lichten:

“Al 15 jaar lang, sinds ik naar de vrije peutergroep ging bij juf Paulie, begint mijn schooldag met een spreuk. In de bovenbouw (middelbare vrijeschool) zeggen we elke dag Ik zie rond in de wereld. Iedere klas heeft zijn eigen tempo en intonatie. Als we met meerdere klassen samen zeggen, dan is mijn klas een beetje de zombieklas. Het is wel goed om zo samen de dag te beginnen.

De eerste jaren op de middelbare school hadden we één vaste klassenleraar en een eigen lokaal. Dat was een fijne overgang van de basisschool. Nu ik in een hogere klas zit, hebben we na de spreuk lessen van allerlei leraren en in verschillende lokalen.

De eerste paar uur van de schooldag hebben we altijd periodeles. Dan verdiepen we ons met de hele klas in een onderwerp en kan je ook je eigen accenten leggen in je periodeschrift. Mijn lievelingsperiodes waren Kunstgeschiedenis en Themaweken. Kunstgeschiedenis omdat dat de afsluiting is van al die schooljaren kunstvakken. Nu leerde ik over verschillende stijlen en hoe alles samenhangt.

De jaarlijkse Themaweken zijn ook altijd heel leuk. Dan werken we in drie weken een erg lang verhaal uit, zoals Faust of Parcival. Die periodelessen beginnen met een verdieping van de les ervoor. Dan verbindt de leraar de lesstof aan de actualiteit. Daarna komt het volgende stuk van het verhaal en kijken we naar andere interpretaties. Zo werken we in één periode een heel verhaal door.”

Deel deze pagina: mail

Diversen

Scorlewald, Schoorl: concerten, lezingen, workshops. Naar een...

Geef hier jouw advertentie op