Header achtergrond

Klaar voor het schoolse leren? Wanneer is een kind schoolrijp?

Hoewel de naamgeving van de eerste twee schoolklassen: groep 1 en groep 2, doet vermoeden dat groep 3 gewoon de volgende klas is, is er wel degelijk een onderscheid te maken tussen een schoolrijp kind, toe aan het schoolse leren, en een niet-schoolrijp kind, een speelkind. Vroeger zouden we die kleuter hebben genoemd.

In de nieuwe brochure Schoolrijpheid van Edmond Schoorel worden de twee routes beschreven die een jong kind gaat naar respectievelijk leerrijp en schoolrijpheid. Leerrijp heeft te maken met kùnnen leren, schoolrijp met wíllen leren. Voor het beantwoorden van de vraag of een kind ‘door’ gaat, is het heel behulpzaam om deze twee routes te kennen. De inhoud van de brochure helpt ouders en leerkrachten om gezamenlijk tot een afgewogen oordeel te komen.

Elk jaar is het weer een vraag en moet het oordeel geveld worden over een grote groep bijna zes-jarigen: gaan ze naar de 1e klas (groep 3) of blijven ze nog een jaar kleuteren? Wat te doen met een wijsneus, die in augustus zes wordt, en nog heel erg aan juffie hangt? Of met een stevig gebouwd, sterk kind dat houdt van stoere spelletjes, maar die z’n naam nog niet kan schrijven en ook totaal geen interesse heeft in schoolse dingen? Of met dat schuwe kind, net verhuisd en net in de kleuterklas, nog helemaal niet gewend; maar wel in april al zes geworden?

Deel deze pagina: mail

Diversen

Kookworkshop
We nodigen je 5 oktober uit voor een bijzondere...

Geef hier jouw advertentie op