Vernieuwd Vrijeschoolkompas bij de Vereniging van vrijescholen
Het vrijeschoolkompas beschrijft de eigentijdse onderwijsvisie van het vrijeschoolonderwijs aan de hand van acht uitgangspunten. Lees hier de uitvoerige beschrijving.
In het kort
Veel mensen ervaren de meerwaarde van het vrijeschoolcurriculum. De veilige leeromgeving bijvoorbeeld, of de aandacht voor de pedagogische basis die aan de didactiek ten grondslag ligt. Toch is de visie achter het vrijeschoolonderwijs voor velen (gedeeltelijk) onbekend. Waarom werken wij zoals we werken? Hoe kijken we naar het onderwijs en naar de leerling? Hoe vertaal je de kernbegrippen van de uitgangspunten van de vrijeschool naar de praktijk? Vanuit acht uitgangspunten helpt het vrijeschoolkompas om antwoorden te formuleren. Zoals:
Menskunde
De antroposofische menskunde is een visie op de ontwikkeling van de mens. Deze visie beschrijft de mens onder andere als een geheel van lichaam, ziel en geest. De menskunde biedt vrijeschoolleraren handvatten en perspectieven waarmee zij naar leerlingen kunnen kijken. In de praktijk betekent dit dat leraren breder kijken dan naar de cognitieve ontwikkeling en prestaties van leerlingen.
Ontwikkelingsfasen
Waarom volgen vrijeschoolleraren niet zonder meer de opbouw van hoofdstukken van een regulier lesboek? Dat heeft te maken met een belangrijk uitgangspunt van het vrijeschoolonderwijs: de lesstof sluit aan bij de ontwikkelingsfase van een leerling. Welke fases doorloopt een leerling dan?
Werkgroep Kompas
Een groep van vier auteurs die ruime ervaring heeft met lesgeven in de onder- en bovenbouw van de vrijeschool, werkt aan de invulling van het vrijeschoolkompas. Onder supervisie van het lectoraat aan Hogeschool Leiden, schoolleiders en bestuurders uit het primair en voortgezet vrijeschoolonderwijs verzamelen zij informatie en schrijven zij de teksten.
Deel deze pagina: