Header achtergrond

Zijn vrijescholen antroposofische scholen?

In strikte zin zijn vrijescholen geen antroposofische scholen: het is niet de bedoeling dat er antroposofie wordt gedoceerd. Wel staan in dit onderwijs de pedagogische inzichten centraal die voortkomen uit de antroposofie. Iedere vrijeschool ontwikkelt vanuit deze inspiratiebron een eigen identiteit. De psychologie, de pedagogie en de didactiek van het vrijeschoolonderwijs zijn gebaseerd op het antroposofisch mensbeeld. Daarin ligt de kern van het vrijeschoolonderwijs: ieder mens heeft een eigen unieke levensweg en laat zich daarbij leiden door allerlei motieven, vaak zonder zich daarvan bewust te zijn. Vrijeschoolonderwijs wil de opgroeiende mens helpen om deze motieven te verhelderen en te ontwikkelen.

Het vrijeschoolonderwijs gaat uit van de totaalontwikkeling van het kind. Het doel is om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling tot vrije en moreel verantwoordelijke individuen die bekwaam en vaardig zijn om hun idealen na te streven. De kinderen worden niet gekneed zodat ze naadloos in de bestaande maatschappij passen. De belangrijke vraag die in het vrijeschoolonderwijs centraal staat is: hoe kunnen kinderen zich dusdanig ontplooien, dat ze als vrije en zelfbewuste mensen in staat zullen zijn vanuit zichzelf de samenleving vorm te geven én te vernieuwen. In antwoord op deze vraag willen vrijescholen onderwijs bieden dat ten dienste staat van een harmonieuze persoonlijkheidsvorming.

Lees bijvoorbeeld ook dit werkdocument uit 2014 van de Mareschool in Leiden.

Antroposofie doen... in de samenleving